
De muzikale wereld van Jeroen Brouwers
Donderdag 21 februari 2002, 20.30 
De IJsbreker on tour / De Rode Hoed
| In het kader van de door De IJsbreker georganiseerde serie 'de
    muzikale wereld van...' was het donderdag 21 februari jongstleden de beurt aan de
    muziekkeuze van Jeroen Brouwers, waarbij ook een door Brouwers' werk geïnspireerde
    compositie van Robert Heppener haar wereldprimeur beleefde. Carel
    Alphenaar, tevens regisseur van deze avond, begon de avond met een fragment uit Het
    verzonkene. Dit fragment werd geïllustreerd met pianomuziek (gespeeld door Sepp
    Grotenhuis) die niet vermeld stond op het programma maar, zo zei Brouwers na afloop, van
    de hand is van Brouwers' grootvader: de musicus en componist Leo van Maanen, ook
    nadrukkelijk aanwezig in Het verzonkene. | 
 
 | 
| 
 | Na een fragment uit Zomervlucht speelden Cindy Albracht
    (viool), Jurjen Soeting (viool), Joël Waterman (altviool) en Teije Hylkema ('cello) het Larghetto
    uit Quatuor, Strijkkwartet in D van Peter Benoit. De Vlaamse componist Benoit (1834-1901), oprichter van de Vlaamse Muziekschool te Antwerpen (later het Koninklijk Vlaamsch Muziekconservatorium), was aanvankelijk een belangrijke muziekvernieuwer. Zijn betekenis ligt echter voor het grootste deel op het vlak van muziekpedagogie. Meer informatie over Benoit is hier te vinden. | 
| Na de pauze opende het Osiris Trio met deel 1 en 2 uit het eerste
    pianotrio van Schubert, in bes groot, opus 99. Ellen Corver (piano), Peter Brunt (viool)
    en Larissa Groeneveld ('cello) speelden het eerste deel met vuur, het tweede deel fraai
    ingetogen; na een wederom door Carel Alphenaar voorgelezen fragment uit Geheime kamers
    werd de avond door het Osiris Trio prachtig afgesloten met deel 3 en 4 uit Pianotrio nr. 2
    opus 67 van Dmitri Sjostakovitsj. Men vergeve het mij als ik te kort schiet als recensent van klassieke muziek; ik ben weliswaar muzikant, maar aktief in een genre dat slechts de energie gemeen heeft met het ten gehore gebrachte; ik zat er als rock'n'roll no-good bij kortom, maar ik vond het prachtig - dat absoluut zeker wel! Eric G. | 
 |