kleinsignatuurtje.gif (2891 bytes)


De muzikale wereld van Jeroen Brouwers
Donderdag 21 februari 2002, 20.30
De IJsbreker on tour / De Rode Hoed

In het kader van de door De IJsbreker georganiseerde serie 'de muzikale wereld van...' was het donderdag 21 februari jongstleden de beurt aan de muziekkeuze van Jeroen Brouwers, waarbij ook een door Brouwers' werk geïnspireerde compositie van Robert Heppener haar wereldprimeur beleefde.

Carel Alphenaar, tevens regisseur van deze avond, begon de avond met een fragment uit Het verzonkene. Dit fragment werd geïllustreerd met pianomuziek (gespeeld door Sepp Grotenhuis) die niet vermeld stond op het programma maar, zo zei Brouwers na afloop, van de hand is van Brouwers' grootvader: de musicus en componist Leo van Maanen, ook nadrukkelijk aanwezig in Het verzonkene.
Het eerste deel uit de Sonate in C van Franz Schubert, uitstekend quatre-mains vertolkt door Ellen Corver en Sepp Grotenhuis, werd gevolgd door een fragment uit De zondvloed en de wereldprimeur van Geroep uit het niethier van Robert Heppener.
In een mondelinge toelichting op deze compositie voor piano refereerde Heppener aan de eerste ontmoeting tussen de componist en de schrijver, en hoe bij die gelegenheid de verschillen in werkwijze werd doorgenomen ('streep jij door?' - 'nee, ik gum').
Heppener droeg Geroep uit het niethier (een hoofdstuktitel uit Zonsopgangen boven zee) op aan Jeroen Brouwers en overhandigde deze een exemplaar van de bladmuziek. Het bepaald niet eenvoudige maar aangrijpende stuk (citerend uit het Gretchen-thema van Franz Liszts Faust-symfonie) werd vervolgens door Sepp Grotenhuis uitstekend vertolkt, onder het goedkeurend oog en oor van zowel Heppener als Brouwers.

programma.jpg (31146 bytes)

 

Benoit.gif (7021 bytes)

Na een fragment uit Zomervlucht speelden Cindy Albracht (viool), Jurjen Soeting (viool), Joël Waterman (altviool) en Teije Hylkema ('cello) het Larghetto uit Quatuor, Strijkkwartet in D van Peter Benoit.
De Vlaamse componist Benoit (1834-1901), oprichter van de Vlaamse Muziekschool te Antwerpen (later het Koninklijk Vlaamsch Muziekconservatorium), was aanvankelijk een belangrijke muziekvernieuwer. Zijn betekenis ligt echter voor het grootste deel op het vlak van muziekpedagogie. Meer informatie over Benoit is hier te vinden.
Na de pauze opende het Osiris Trio met deel 1 en 2 uit het eerste pianotrio van Schubert, in bes groot, opus 99. Ellen Corver (piano), Peter Brunt (viool) en Larissa Groeneveld ('cello) speelden het eerste deel met vuur, het tweede deel fraai ingetogen; na een wederom door Carel Alphenaar voorgelezen fragment uit Geheime kamers werd de avond door het Osiris Trio prachtig afgesloten met deel 3 en 4 uit Pianotrio nr. 2 opus 67 van Dmitri Sjostakovitsj.

Men vergeve het mij als ik te kort schiet als recensent van klassieke muziek; ik ben weliswaar muzikant, maar aktief in een genre dat slechts de energie gemeen heeft met het ten gehore gebrachte; ik zat er als rock'n'roll no-good bij kortom, maar ik vond het prachtig - dat absoluut zeker wel! 

Eric G.

IJsbrekerkaartje.gif (8320 bytes)



bibliografie.jpg (1728 bytes)    biografie.jpg (1607 bytes)      diversen.jpg (1458 bytes)